Program Profilaktyczny - "Przeciwdziałanie agresji" oprcowany został w Zespole Szkół ponadgimnazjalnych Nr 2 im. Marii Dąbrowskiej w Sieradzu w roku szkolnym 2004/2005 przez zespół wychowawczy wyżej wymienionej placówki. Program ten został zaprezentowany przeze mnie ( Magdalenę Skoczylas ) na Wojewódzkiej Konferencji "Nie będę następny" w ramach doskonalenia działań Szkolnych Programów Profilaktyki i Programów Wychowawczych - przeciwadziałanie agresji oraz przemocy. Konferencja odbyła się w dniach 05-06.06.2006 w Załęczu Wielkim.
Magdalena Skoczylas - nauczyciel Chemii w ZSP Nr 2 w Sieradzu i autor w/w programu
Wyniki badań na temat agresji
Badania zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2004/2005 przy pomocy ankiety, obserwacji i analizy dokumentów.
Najczęściej występującą formą agresji w szkole jest obgadywanie, wulgaryzmy i ośmieszanie.
Agresja pochodzi od (w kolejności):
- koleżanki
- kolegi
- nauczyciela
- osób z obsługi szkoły
Z agresją spotykano się najczęściej:
- więcej niż raz w roku
- więcej niż raz w miesiącu
- raz w tygodniu
Najczęściej zwracano się o pomoc do:
- nikogo (49 wyborów)
- rodziców (7)
- wychowawcy (6) Nie zwracano się o pomoc, bo:
- bałem/-am się
- nic nie wskóram
- dam sobie radę
Nauczyciele-wychowawcy 7 klas wskazali 14 osób agresywnych, co stanowi 8% badanych. Około 17% osób było uczestnikiem agresji, a 4 osoby przyznały się do sprawstwa agresji.
W związku z występowaniem różnych form agresji, w tym głównie agresji werbalnej powstał w naszej placówce program profilaktyczny –
„Przeciwdziałanie agresji” .
Cele:
- Zapoznanie z formami agresji, w tym agresji werbalnej, oraz sposobami radzenia sobie z nią
- Udzielanie pomocy uczniom, nauczycielom oraz rodzicom w rozwiązywaniu trudnych sytuacji będących konsekwencjami agresji.
- Przedstawienie wzorów i form spędzania czasu wolnego.
Obszar działania: Uczniowie, nauczyciele i rodzice uczniów
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Sieradzu.
Termin realizacji:
Okres 3 letni.
Oczekiwane efekty:
- Osoby objęte działaniem znają rodzaje agresji i sposoby radzenia sobie z nią.
- Osoby realizujące program potrafią radzić sobie w sytuacjach wynikłych z agresji.
- Osoby biorące udział w programie potrafią przeciwdziałać agresji m.in. poprzez prawidłowe zagospodarowanie czasu wolnego ucznia.
Obszar działania |
Cele |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Ewaluacja |
Uwagi |
NAUCZYCIELE |
zapoznanie z formami agresji i sposobami radzenia sobie z nią
przekazanie informacji nt. osób i instytucji udzielających pomocy |
- warsztaty z psychologiem „Przemoc i agresja, sposoby radzenia sobie z nimi”
- źródła agresji
- skutki agresji, agresora, ofiary
- co należy robić, gdy spotkamy się z agresją w codziennych szkolnych sytuacjach?
|
dyrekcja szkoły |
wywiad |
|
|
wyposażenie uczniów w umiejętność poprawnego używania języka polskiego, m.in. bez wulgaryzmów |
lekcje przedmiotowe w tym przede wszystkim lekcje języka polskiego |
nauczyciele |
obserwacja sprawdziany |
|
|
zapoznanie uczniów z zasadami savoir vivre’u
wyposażenie uczniów w umiejętność rozwiązywania konfliktów i bycia tolerancyjnym |
godziny z wychowawcą |
wychowawcy |
obserwacja |
|
|
zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami oraz propozycjami spędzania wolnego czasu |
godziny z wychowawcą |
wychowawcy |
obserwacja, analiza dokumentów |
|
|
rozwiązywanie bieżących konfliktów w relacji uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel |
rozmowy w grupie interwencyjnej
organizowane na potrzeby danej sytuacji np. odmowa,niewykonywanie poleceń n-la, agresja wobec kolegów. Skład (n-l, pedagog, wychowawca,uczeń) |
grupy interwencyjne |
obserwacja, badanie dokumentów |
|
Obszar działania |
Cele |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Ewaluacja |
Uwagi |
UCZNIOWIE |
Uczeń potrafi:
stosować zasady savoir vivre’u i nie używać wulgaryzmów |
godziny z wychowawcą
kontakt grupowy |
wychowawca, wszyscy pracownicy szkoły |
obserwacja |
|
|
poprawnie mówić po polsku |
lekcje języka polskiego oraz inne zajęcia edukacyjne |
wszyscy nauczyciele |
obserwacja |
|
|
poprawnie komunikować się z otoczeniem |
zajęcia z psychologiem nt. komunikacji w klasach o zaburzeniach w komunikacji |
pedagog |
obserwacja |
|
|
być asertywnym |
zajęcia z psychologiem |
pedagog |
obserwacja |
|
|
radzić sobie w sytuacjach trudnych (agresja) |
warsztaty uczące zastępowania agresji „Jak kontrolować złość, by nie doprowadzić do agresji?”
odgrywanie scen, które na co dzień odbywają się w szkole i omawianie ich |
pedagog |
obserwacja, ankieta |
|
|
być tolerancyjnym |
godzina z wychowawcą |
wychowawca, nauczyciele przedmiotów |
obserwacja |
|
|
rozwiązywać konflikty |
spotkania z psychologiem
godziny z wychowawcą
spotkania interwencyjne |
pedagog, wychowawcy, grupy interwencyjne |
obserwacja, ankieta |
|
|
reagować w sytuacjach zagrożenia agresją |
spotkania z policjantem „Agresja-ofiara i sprawca”
sposoby radzenia sobie w sytuacji zagrożenia, gdzie szukać pomocy
konsekwencje prawne agresji (grozby,SMS-y) |
pedagog |
obserwacja |
|
|
zrozumieć społeczne zagrożenia płynące z agresji |
artykuły w gazetkach szkolnych „Dyskurs”, „Kurier Zamkowy” np.:. wulgaryzmy, agresja |
redaktorzy i opiekunowie gazetki |
analiza dokumentów |
|
|
dobrze wykorzystać czas wolny |
godziny z wychowawcą |
wychowawcy |
ankieta |
|
Obszar działania |
Cele |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Ewaluacja |
Uwagi |
RODZICE |
zapoznanie rodziców z formami agresji i sposobami radzenia sobie z nią
przekazanie informacji na temat osób i instytucji udzielających pomocy |
spotkania z psychologiem |
pedagog |
ankieta |
|
wyposażenie w umiejętności reagowania na agresję i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
zapoznanie z programem profilaktycznym
zapoznanie z sankcjami prawnymi dotyczącymi agresji w szkole |
warsztaty na temat agresji występującej w klasie – w ramach cyklu zajęć „Rodzice bliżej szkoły” |
wychowawca |
wywiad |
|
udzielanie wsparcia |
indywidualne spotkania z rodzicami,
kierowanie do specjalistycznych poradni,
rozmowa z dyrekcją,
polecanie lektur |
pedagog, wychowawcy |
obserwacja, analiza dokumentów |
|
uczenie efektywnego wykorzystania czasu wolnego |
spotkania z wychowawcami,
indywidualne porady |
wychowawca |
wywiad, obserwacja |
|
Opracowała: Magdalena Skoczylas